Chceš pro sebe to nejlepší? Sáhni po Ugovi...

Že fresh neznamená vždy čerstvý, a jaký je rozdíl mezi pasterací a paskalizací, se nám podařilo zjistit díky Ugovi.

200 g ovoce a minimálně 400 g zeleniny na den by měl být podle obecně platných výživových doporučení denní příjem dospělého jedince – a to nejen v době jarní či podzimní očisty. Pro ty, kteří mají problém s konzumací většího množství zeleniny a ovoce, jsou vhodnou alternativou zeleninové a ovocné šťávy. Vypít denně 200 ml dřeňové šťávy je totiž pro většinu z nás mnohem snazší. Mezi běžně prodávanými šťávami jsou však velké rozdíly. Naštěstí se na trhu objevila novinka, nepasterované šťávy UGO, jejichž chuť, barva i výživové vlastnosti si v ničem nezadají s doma připravenou čerstvou šťávou. Tajemství tkví v kvalitních surovinách a v nové technologii ošetření vysokým tlakem - paskalizaci.

„Jako není všechno zlato, co se třpytí, není všechno čerstvé, co je označeno Fresh. Zejména pokud si kupujeme šťávu balenou, vyplatí se pozorně číst etikety,“ uvádí nutriční terapeutka Věra Boháčová. „

Při výběru fresh šťáv je dobré sledovat, zda je šťáva vyrobená z čerstvých surovin, bez přidaného cukru, případně i konzervantů a barviv. Pro svou vysokou biologickou hodnotu jsou ideální šťávy zeleninové nebo kombinované s ovocem, které se přidává pro zlepšení či zjemnění chuti,“ doplňuje. Dle odborníků jsou rovněž výhodou suroviny lokální, pěstované v našem podnebném pásmu. Protože neexistuje státní norma, která by jasně definovala, jaký produkt se může označovat jako čerstvá šťáva, dochází i na poli ovocných a zeleninových šťáv k matení zákazníka. Velmi často je slovo fresh, evokující čerstvou šťávu, používáno k označení chlazených, tedy osvěžujících nápojů s dobou spotřeby v řádech měsíců. Ke konzervování většiny džusů a šťáv na trhu se používá pasterace, tedy zahřátí na 80–90°C, a následné zchlazení. To má za následek změny ve výživových hodnotách, chuti i barvě konečného produktu. Pasterací ošetřené šťávy se často dávají do neprůhledných obalů, zakrývajících ne příliš atraktivní barvu tepelně upravených produktů. Velkou novinkou na českém trhu jsou přírodní šťávy, které byly po vylisování místo pasterace ošetřeny vysokým tlakem. Technologie, zkráceně označovaná jako paskalizace, je do Čech zaváděna za spoluúčasti Výzkumného ústavu potravinářského Praha – VÚPP, který patří mezi průkopníky této technologie v Česku. Čerstvé šťávy ošetřené vysokým tlakem se uchovávají chlazené a vydrží až čtyři týdny.

„Jedná se o zcela šetrný způsob, jak zachovat všechny parametry čerstvé šťávy a zároveň její původní barvu a chuť,“ vysvětluje Ing. Milan Houška, CSc., z VÚPP, který se možnostmi využití paskalizace v potravinářském průmyslu dlouhodobě zabývá.

„Po vylisování se čerstvá šťáva naplní do lahviček, které jsou následně vystaveny vysokému tlaku 600 MPa. Tlak likviduje pouze případné nežádoucí mikroorganismy a plísně. Zachová všechny pozitivně působící bioaktivní výživové faktory, jako jsou vitaminy, minerální látky, vláknina, ale i přírodní ochranné látky přítomné v dřeňových šťávách, např. sulforafan, které tepelná pasterace v podstatě odstraní,“ doplňuje Ing. Houška.

„Zeleninová a ovocná šťáva UGO sází kromě kvality i na praktičnost. Průhledný obal dává vyniknout přirozeným barvám ovoce a zeleniny: mrkve, řepy, červeného zelí, celeru, jablka a jejich kombinacím. Jedna 200 ml lahvička může skvěle doplnit jejich doporučený denní příjem,“ uvedl Martin Klofanda ze společnosti Kofola.

Informace o výrobě šťáv UGO a možnostech, kde je koupit, lze najít na www.ugo.cz.

Pravidla hlasování

V semifinále můžete hlasovat pouze pro jednu blogerku v kategorii. Hlasovat můžete pouze 1 x za celou dobu semifinálového hlasování. Opakované pokusy hlasování budou systémem zabezpečeny a nahlášeny. Semifinálové hlasování bude ukončeno 14.10.2013. Osm blogerek z každé kategorie postupuje do finálového hlasování, které bude začínat 16.10.2013 a bude ukončené 30.10.2013. Finálovou desítku blogů doplní volba poroty svými vybranými blogy. Vítězky budou oznámeny na finálovém večírku.

Případné dotazy směřujte prosím na e-mail info@blogerkaroku.cz. Pro více informací navštivte pravidla soutěže.